Visie
De missie van onze organisatie willen we nadrukkelijk nastreven en realiseren vanuit een mensvisie en een ethiek die zich vertaalt in een aantal fundamentele waarden, een basishouding en een werkvorm die ons denken dagelijks richting moet geven en ons professioneel handelen moet sturen.
Onze fundamentele waarden
Gelijkwaardigheid
Dit houdt in dat hulpverleners en jongeren/context beslissingen samen nemen, in dialoog en volwaardig partnerschap. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het slagen van het hulpverleningstraject.
Respect
Respect betekent dat men de ander onvoorwaardelijk als een waardig en waardevol benadert.
Mildheid
Mildheid betekent in deze dat men voorrang geeft aan de mens, eerder dan aan de regels. Alsook, dat men bereid is om te vergeven en te herbeginnen.
Sereniteit
Evenwicht, rust en balans als persoon en in de wijze waarop je de ander benadert en daarbij teruggaat naar de essentie.
Integriteit
Eerlijkheid en oprechtheid ten aanzien van jezelf en ten aanzien van de ander, die tot uiting komen in je handelen en je menszijn.
Solidariteit
Solidariteit betekent verantwoordelijkheid dragen voor elkaar en deze delen met elkaar.
Rechtvaardigheid
Het recht om op een correcte wijze behandeld en benaderd te worden in functie van het welzijn van alle betrokkenen.
Pluralisme
Geen onderscheid maken op basis van leeftijd, geslacht, ideologische, filosofische of godsdienstige overtuiging, ras, geaardheid of vermogenstoestand (cf. art. 3 §1 Kwaliteitsdecreet) en het bestaan van verschillende overtuigingen naast elkaar erkennen en een plaats geven in de hulpverlening.
Vertrouwen
De hulpverlener dient in eerste instantie een vertrouwensrelatie op te bouwen. Dit vormt het fundament van waaruit de rest van het proces vertrekt.
Authenticiteit
Al ken je als hulpverlener een andere context en achtergrond, toch sta je open voor de leefwereld van de jongere/context waarmee je werkt. Je hoeft je eigen afkomst daarbij niet te verloochenen, je bewaart je eigenheid maar je durft van daaruit ook de ontmoeting aangaan met de ander.
Uitgangspunten en accenten
Werken vanuit een oplossingsgerichte basishouding
Met geloof in de kracht van de cliënt en zijn context
Met het cliëntsysteem als sturende factor
Gericht op flexibele hulp op maat (binnen een modulair kader)
Competentieversterkend
Vanuit een niet – oordelen
Emancipatorisch en responsabiliserend
Contextgericht werken met een accent op
Dialoog
Op verbindend werken
Op meerzijdige partijdigheid
Contextbegeleiding – Individuele begeleiding – Zorgcoördinatie als begeleidingsvorm
Binnen ieder dossier wenden we zo veel mogelijk expertise aan ten behoeve van de verschillende hulpvragen en dit op verschillende niveaus: intern (multidisciplinair d.m.v. casusoverleg, cliëntbespreking, teamoverleg, etc.) en extern (d.m.v. samenwerkingsverbanden, adviezen vanwege externe diensten, intervisie, cliëntoverleg, ronde tafelgesprekken, etc.).
Daarbij wordt iedere cliënt ook steevast persoonlijk opgevolgd en begeleid door een individueel begeleider (IB) en zijn of haar contextfiguren door een contextbegeleider (CB). De IB, CB en het hulpverleningstraject van iedere cliënt en zijn of haar contextfiguren, worden hierbij aangestuurd en gecoördineerd door een zorgcoördinator (ZOCO).
Nadruk op integrale kwaliteitszorg
Met zorg voor cliënten
Met zorg voor de contextfiguren
En met zorg voor de medewerkers